Er is een beeld over Aziaten in het algemeen, meer bepaald over Oost-Aziaten, dat ze bovennatuurlijke
krachten zouden hebben, kung fu, judo en karate kunnen. Als kind was ik wat aan de vollere kant. Toch
werd ik overal bij gesleurd, zeker als er gevochten werd in de lagere school. Dat heeft mij echt een
dégoût gegeven van geweld. In die mate dat ik later gewetensbezwaarde geworden ben in plaats van mijn
burgerdienst bij het leger te doen.
Ik heb jarenlang niets willen weten over mijn Chinese achtergrond. Tot in 2000, toen 54 Chinezen in een
overtocht van Zeebrugge naar Dover in een camion vol tomaten gestikt zijn. Toen dacht ik: “godverdikke,
dat zijn mensen die vanuit China gevlucht zijn.” Toen is er iets gebroken. Sindsdien ben ik met China
bezig.
Ik ben daardoor bewust geworden van alle vooroordelen waarmee ik in mijn eigen leven geconfronteerd
werd. Dat verwrongen wereldbeeld over Azië - vooral over Chinezen en Japanners… Dat zijn bijna
iconografieën. Als je de Chinees en de Japanner opzoekt in de populaire cultuur, kom je altijd terecht
bij een rieten hoedje en natuurlijk de spleetogen. De kleur geel ook - vanwaar dat ze dat halen, dat is
helemaal te gek. En dan allerlei connotaties: "gevaarlijk", "sluw", "je moet er achterdochtig tegenover
zijn, want ze zwijgen", "Ge weet nooit wat daarmee gebeurt." "Ze zijn mysterieus." Dat is één kant. En
aan de andere kant: "Ze zijn exotisch", "Ze hebben lekker eten",...
Van een vooroordeel is er altijd wel iets van aan. En in mijn geval klopt het dat mijn ouders een
Chinees restaurant hebben opengehouden. Maar de reden is heel duidelijk. Daar wordt heel weinig accent
op gelegd: mijn vader moest zijn gezin onderhouden. Het was toen niet toegelaten als niet-Europese
zelfstandige om een beroep uit te oefenen dat concurreerde met Belgische zelfstandigen. Dat was de wet.
Hij heeft het toen goed bekeken hé: “wat kan ik dan doen dat niet concurrerend is? Wel ja, een Chinees
restaurant.” Dat verklaart ook waarom er zoveel Marokkaanse winkels in de jaren ‘60 of ‘70 uit de grond
schoten. Die wet is dan omgevormd Maar in het begin was die wet er wel.
Ik wil niet vervallen in “schuldigen aanduiden”. Racisme is niet alleen een kwestie van mensen.
Racisme is een kwestie van structuren.